Tanrı Sözü, bir küçük grubun ruhsal güç, teşvik ve bilgelik noktasındaki birincil kaynağıdır.
Kutsal Yazılar’ın tümü Tanrı esinlemesidir ve öğretmek, azarlamak, yola getirmek, doğruluk konusunda eğitmek için yararlıdır. Bunlar sayesinde Tanrı adamı her iyi iş için donatılmış olarak yetkin olur. (2. Timoteos 3:16-17)
Eğer birbirimizi Mesih’te olgunluğa erişmek üzere birbirimize öğretmeye, birbirimizi düzeltmeye, eğitmeye veya teşvik etmeye çalışıyorsak, kitabımız Kutsal Kitap’tır. Açık olmak gerekirse, Kutsal Kitap çalışması küçük grup olarak yaptığımız tek şey (veya temel şey bile) değildir ama bu olmadan küçük gruplar, geliştirip korumaya çalıştıkları yaşamdan mahrum kalacaklardır.
Kutsal Kitap’ı grup olarak çalışmak, Kutsal Kitap’ı çalışmanın hem en iyi şekli hem de en kötü şekli olabilir. En iyi şekli olabilir çünkü diğer imanlıların Ruh’la dolu olan düşünce ve deneyimlerinden fayda sağlarsınız. En kötüsü de olabilir ve bunun birçok farklı sebebi vardır.
Sebep tüm sohbetlerde baskın çıkmaya çalışan ve başkalarının paylaşımda bulunmasına veya soru sormasına engel olan bir adam olabilir. Ya da sebep belli bir metnin kendisi için taşıdığı duygusal anlamı anlatan bir kız da olabilir ve bahsettiklerinin metnin asıl mesajıyla pek bir ilişkisi yoktur. Ya da sebep, en kıyıda köşede kalan ve alakasız olan soruları sorup sohbeti gereğinden fazla uzatan kişidir. Ya da söz konusu olan kişiler sözü onlara uzatsanız bile birkaç kelimeden fazla etmeyen sessiz üç dört kişidir.
Kutsal Kitap’ı Okuma Şekillerinden Biri
Topluluk olarak Kutsal Kitap’ı okumak zorlu olabilir ama aynı zamanda ciddi anlamda faydalı da olabilir. Kutsal Kitap bize gruplar içerisindeki ilişkilerimiz için, başka şekilde asla sahip olamayacağımız kaynaklar sunar. Hristiyan topluluğuna benzeri olmayan bir yetki ve alakayla konuşur.
Eğer Kutsal Kitap’ı küçük grubunuzla okumak istiyorsanız veya daha öncesinde denemiş ancak başarısız sonuçlar almışsanız, İsveç Metodunu deneyebilirsiniz. Kutsal Kitap’ı bu şekilde okumanın İsveçli olmakla bir alakası yoktur. İsveç Metodu denmesinin sebebi, Ada Lum adlı öğretmenin bu yaklaşımla ilk kez bir İsveçli öğrenci grubunda karşılaşmış olmasıdır. İster Kutsal Kitap’ı tek başınıza okuyor, ister karşılıklı olarak okuyor, isterseniz de küçük bir grup olarak okuyor olun, bu metot size belirli bir Kutsal Yazı metninde dikkat kesileceğiniz beş nokta sunmaktadır.
Kutsal Kitap’ı bu şekilde okumanın yararlarından bir tanesi, bu yöntemin diğer yöntemlere kıyasla önderler açısından daha az hazırlık gerektirmesidir. Bu metot karşılıklı keşfe ve diyaloğa dayanmaktadır. Elbette belirli bir kişinin sohbeti desteklemesi veya hatta yönetmesi faydalı olacaktır ama bu model tüm grubu sürece dahil ederek, herkesin aşağıda yer alan beş kategoriyle birlikte bir şeyler yakalamasını ve katkı sağlamasını sağlamaktadır.
Bu beş şeyin her biri belirli bir sembolle gösterilmektedir ve bunlar ampul, soru işareti, çarmıh, ok ve konuşma balonudur. Şimdi 2. Timoteos 3:16-17 ayetlerini bir örnek olarak ele alıp, bu beş şeyin her birini açıklayacağım.
Ampul, metinden “ışıldayan” bir şey olarak görülmelidir. Bu metinde yeni görülen bir şey olabilir. Bu noktaya kadar gözünüze çarpan ne oldu? Kutsal Kitap’ı her okuduğumuzda, Tanrı bize unutmuş olduğumuz şeyleri hatırlatıyor veya bize daha öncesinde görmemiş olduğumuz şeyleri gösteriyor olacaktır.
Ayrıca Kutsal Kitap’ı grup olarak okuduğumuzda, farklı insanlara farklı noktaları göstererek elde edilen iç görüyü ve öğrenmeyi katlayıp çoğaltıyor olacaktır. Tanrı’nın amacı bizim farklı anlamlar görmemiz değil, çok boyutlu olan tek gerçek anlamı öğrenmemiz ve sonrasında bu gerçekten doğan sayısız sonucu ve uygulama noktasını görmemizdir.
Ampul (Örnek): Tüm Kutsal Yazılar yararlıdır, yalnızca bana okur okumaz faydalı görünen ayetler değil. Kutsal Kitap’ı okumanın önemli yanlarından biri de, Tanrı’dan bize verdiği her sözün ruhsal yararını göstermesini istemektir.
Bu ayetler kafanızda hiç soru uyandırdı mı? Bir kelimeye veya ayete ya da okunan kısmın Kutsal Kitap’ın başka bir bölümüyle veya belirli bir teolojik noktayla olan ilişkisine takılmış olabilirsiniz.
Sorduğunuz her bir soruda, bir başkasından yardım istemeden önce kendi sorunuzu cevaplamayı deneyin. En derin ve en kalıcı öğrenme deneyimlerinden bazıları, bizim kendi sorumuzu cevaplamak amacıyla Kutsal Kitap’ı gayretle araştırmamız sonucunda kazanılır. Cevap, çalışmakta olduğumuz ayetlerde veya aynı bölümün ya da kitabın bir başka yerinde olabilir. Ya da Tanrı aklınıza Kutsal Kitap’ın bir başka yerindeki ayet veya ayetleri getirebilir. Durun, dua edin, sorun ve elinizden gelenin en iyisini yapın. Sonra, başkalarına (Kutsal Kitap açıklamalarına veya gruptaki diğer katılımcılara) başvurun.
Soru İşareti (Örnek): Pavlus Kutsal Yazılar’ın yararlarını veya kullanılış şekillerini niçin bu şekilde sıralıyor? Bu sıralamanın bu şekilde olmasının ardında bir sebep var mı?
Çarmıh, İsveç Metodunun asıl hâlinde yoktur ancak Kutsal Kitap okumamıza Mesih-merkezli bir bakış katabilmek adına sonradan eklenmiştir. Bu ayetlerde İsa Mesih’i nerede görmekteyiz? İsa tüm Kutsal Kitap’ın kendisi hakkında olduğunu söylemiştir:
“Daha sizlerle birlikteyken, ‘Musa’nın Yasası’nda, peygamberlerin yazılarında ve Mezmurlar’da benimle ilgili yazılmış olanların tümünün gerçekleşmesi gerektir’ demiştim.” (Luka 24:44)
Bu metinde ne sizin İsa’yı ve çarmıhını daha çok görmenize yardımcı oldu ya da sizi O’nu daha çok sevmeye yönlendirdi?
Çarmıh (Örnek): İsa’nın ölümü ve Tanrı’nın bir kitap (Kutsal Yazılar’ı) yazmış olması, bir anlamda da bizim yalnızca kurtulmamız için değil, ancak artan ölçüde “tam” olmamız içindir. Tanrı, bizi çarmıhla kurtardıktan sonra, bizim gittikçe daha da olgun olmamızı, yani İsa’ya daha da benzer olmamızı istemektedir.
Ok, yaşamlarımız için uygulama noktalarına karşılık gelmektedir. Ruh’un sizi bu metinde itaat noktasında yönlendirdiğini sezdiğiniz bir şeyi tespit edin ve onu yapmakta kararlı olun. O şeyi olabildiğince somut hâle getirin ki, bu hafta içerisinde gerçekleştirebilmeniz ve bunu bir başkasının değil de kendinizin kişisel olarak yapabilmesi mümkün olsun.
Birçok Kutsal Kitap çalışması, gerek bireysel gerekse grup olarak, metni yaşamlarımıza uygulama noktasında yetersiz kalmaktadır. Kutsal Kitap’ı grup olarak çalışmanın en harika yönlerinden biri, hesap verme sorumluluğunun sürecin içerisinde bizzat gömülü olmasıdır. Eğer itaat yolunda daha çok adımlar atacağınız konusunda başkalarıyla sesli bir biçimde konuşuyorsanız, artık çevrenizde bu noktada sizin arkanızı arayacak ve işlerin nasıl gittiğini size soracak insanlar var demektir.
Ok (Örnek): Kutsal Kitap’ı kişisel olarak okuduğum zamanlarda, Tanrı’ya düzenli olarak 1) bana bir şey öğretip öğretmediğini, 2) yapmakta olduğum bir şeyden vazgeçmemi söyleyip söylemediğini, 3) yanlış bir düşünce veya davranışımı düzeltip düzeltmediğini veya 4) beni O’nun için daha etkin bir biçimde yaşamak üzere hazırlayıp hazırlamadığını soracağım.
Konuşma balonu, paylaşılacak bir şeye karşılık gelmektedir. Kutsal Kitap’ta gördüğünüz şeyi duymanın kendisi için faydalı olabileceği bir kişinin adını yazın. Bu bir başka imanlıyla paylaşacağınız bir şey veya yaşamınızdaki henüz iman etmemiş bir kişiyle bir Müjde paylaşım şekli olabilir. Tanrı tarafından size verilen sevinci, esenliği ve inancı, başkalarıyla nasıl paylaşabilirsiniz?
Gelecek hafta iletişime geçebileceğiniz bir kişinin ismini belirleyin ve söz konusu gerçeği onlara ifade edebileceğiniz bir zaman düşünün.
Konuşma Balonu (Örnek): Kutsal Kitap, içerisinde gerçeklerin ve bilgeliğin olduğu eski bir kitaptan ibaret değildir. Aslında muazzam ölçüde gündelik yaşamımla (ve senin yaşamınla) alakalı (yani faydalı) olan bir kitaptır. Tanrı bizim bu kitap aracılığıyla nasıl dolu ve anlamlı bir yaşam sürebileceğimizi öğrenmemizi istiyor.
Neden?
Kutsal Kitap’ı grup olarak okurken sormayı sevdiğim son bir soru da şu: Bu ayetler neden Kutsal Kitap’ta? Bu şekilde, Tanrı’nın kendi kitabına bu söz konusu ayetleri koymaktaki amacını özetlemeye çalışıyoruz. Bu metin neden Kutsal Yazılar’ın bu kitabında? Kutsal Kitap’ta bu metnin olmaması, ne kaybettirirdi? Yazarın vurgulamak istediği ana fikir ne? Cevaplarınızı bir cümleyle özetlemeye çalışın.
Neden? (Örnek): 2. Timoteos 3:16-17, Tanrı’nın kendi Sözü’ndeki rolünü (O’nu esinlemiş olmasını) ve bu Söz’ün yaşamın tümüyle nasıl ilgili (yararlı) olduğunu, Kutsal Kitap’taki diğer ayetler arasında belki de en fazla yansıtan ayetlerdir. Pavlus (ve Tanrı) bizim Kutsal Kitap’ın mutlak yetkisini ve bu yetkiyle ruhsal gelişimimize her yönden nasıl konuştuğunu görmemizi istiyor.
Kutsal Kitap’ı birlikte okuduğumuzda ve paylaştığımızda, sunduğu zenginlikleri çoğaltmış oluyoruz.
Yazar: MARSHALL SEGAL
KAYNAKÇA:
Kutsal Kitap’ı Grup Olarak Çalışırken Sorulacak Altı Soru