Atalarımıza, ‘Adam öldürmeyeceksin. Öldüren yargılanacak’ dendiğini duydunuz. Ama ben size diyorum ki, kardeşine öfkelenen herkes yargılanacaktır. Kim kardeşine aşağılayıcı bir söz söylerse, Yüksek Kurul’da yargılanacaktır. Kim kardeşine ahmak derse, cehennem ateşini hak edecektir. (Mat. 5:21–22)
Her kültür cinayeti kınar. Bizim günümüzde bu doğrudur ve İsa’nın gününde de böyleydi. İsa burada kendisini dinleyen kişilere Eski Antlaş- ma’nın cinayetle ilgili yasağını ve bunun adli sonuçlarını hatırlatıyor.
Ama bundan sonra İsa, bunu bir adım daha öteye götürüyor. Öfkeyi ci- nayete benzetiyor ve öfkenin ahlaki bakımdan cinayetle eşdeğer olduğunu söylüyor. İsa, birisini ellerimizle öldürmediğimiz sürece Tanrı’nın gözün- de makbul olduğumuz düşüncesine darbe indiriyor. Öfkeli yüreklerimiz varsa ya da ağzımızdan öfkeli sözler çıkıyorsa, birisine vurmadığımız ya da zarar vermediğimiz halde dahi yine de Tanrı’nın yargısına maruz ka- lırız.
Rabbimiz’in sözleri hem kötü hem de iyi haber getiriyor. Kötü haber sizin suçlu olduğunuzdur. Belki hiç kimseyi öldürmediniz ama bu sizin masum olduğunuz anlamına gelmiyor. Birisini içinizde yargıladığınızda ya da sözlerinizle eleştirdiğinizde, Tanrı’nın önünde yürek cinayetinden suçlu bulunuyorsunuz.
İyi haberse bu metnin daha geniş bağlamından kaynaklanıyor. Matta 1-4 gerekli olan temeli sağlıyor. Tövbe eden ve kendisini izleyen herkes için lütufla dolu bir Kurtarıcı’nın zengin resmini çiziyor. O, Tanrı’nın İb- rahim’e ve Davut’a verdiği antlaşma vaatlerinin mirasçısı ve tamamlayı- cısıdır (bkz. 1:1-17); bizi günahlarımızdan kurtaran Kurtarıcı’dır (bkz. 1:21); İmmanuel –Tanrı bizimledir– yani kendisi Tanrı olan ve bizi Tan- rı’nın huzurunun doluluğuna kavuşturan kişidir (bkz. 1:23); Tanrı’nın Oğlu’dur (bkz. 2:15) ve Oğul olarak Kutsal Ruh’la ve ateşle vaftiz eden, Tanrı’nın Ruhu’nu taşıyan ve getirendir (bkz. 3:11-17); kırk yıl çölde de-
nenmeye yenik düşen eski İsrail’in aksine, Şeytan’ın denenmelerine kırk gün boyunca karşı koyan yeni İsrail’dir (bkz. 4:1-11); Tanrı’nın egemenli- ğini getiren Mesih’tir (bkz. 4:1-17) ve Mesih’e özgü işleri yaparak Mesih olduğu iddialarını kanıtlamış olan kişidir (bkz. 4:23-24).
Başka bir deyişle, 5:21-22’de günahlı öfkeyi bütün içsel ve dışsal biçim- leriyle ortaya koyan Yasa Koyucu, aynı zamanda açığa çıkan bu günahlar- dan kurtuluş sağlayan Kurtarıcı’dır. Günahınızın derinliğine rağmen, bu Kurtarıcı, öfkenizle Kutsal Kitap’a uygun bir şekilde baş etmenize yardım- cı olacak kadar büyüktür. Ortaya çıkan günahınızın ağırlığının, en çok muhtaç olduğunuz Kurtarıcı’yı size unutturmasına asla izin vermeyin.
Sevgili kardeşim, bunun anlamı şudur: Yüreğinizde öfkelendikten sonra Tanrı’ya yaklaşarak günahınızı itiraf ettiğiniz zaman, sizi seven, Oğlu’nu sizin yerinize ölmesi için gönderen, sizi bağışlayacak ve günahla mücadelenizde sizi güçlendirecek olan Tanrı’ya yaklaşmış oluyorsunuz.
Düşünün: Öfkelendiğiniz zaman İsa Mesih’in size yardımcı ol- mak isteyen Kurtarıcınız olduğunu hatırlıyor musunuz? Yardım için O’na koşuyor musunuz?
Düşünün: Zaman buldukça İsa’nın yukarıdaki tanımlarını, ayet- ler de dahil olmak üzere gözden geçirin. Eğer Mesih’e aitseniz, her günahı (öfke ya da başka bir şeyi) yokladığınız sırada, bunu daima bu ayetlerin tanımladığı Kurtarıcı’yı ciddi bir şekilde ak- lınızda bulundurarak yapın. Matta 5-7’de geçen Dağdaki Vaazı, asla Matta 1-4’teki Mesih resminin dışında okumayın.
Harekete Geçin: Tanrı’yla, İsa Mesih aracılığıyla öfkeniz hakkın- da 2. gün yapmaya başladığımız gibi dürüstçe konuşmaya devam edin. Buna ek olarak, O’nunla konuştuğunuzda içsel düşünceleri- nizi ve duygularınızı özellikle dile getirin. Rab’bin önündeki iti- raf dualarınızı kaleme alın ve O’nun affeden ve güç veren lütfuna sığının (3. günü hatırlayın).